loading...

پزشک خودت باش

صنعت تولید قرص مولتی ویتامین 39 میلیارد دلار ارزش دارد و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. تقریباً نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا و 70٪ افراد مسن بالای 71 سال از مولتی ویتامین استفاده می کنند.

melika بازدید : 98 دوشنبه 14 تیر 1400 نظرات (0)

صنعت تولید قرص مولتی ویتامین 39 میلیارد دلار ارزش دارد و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. تقریباً نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا و 70٪ افراد مسن بالای 71 سال از مولتی ویتامین استفاده می کنند. حدود یک سوم آنها از یک قرص مولتی ویتامین جامع استفاده می کنند. اما آیا واقعاً مصرف قرص مولتی ویتامین ضروری است؟

مطمئناً بیماری هایی وجود دارد که به دلیل کمبود مواد مغذی خاص در رژیم غذایی ایجاد می شود. نمونه های کلاسیک شامل اسکوربوت (از کمبود ویتامین C)، بیری بری (ویتامین B1)، پلاگرا (ویتامین B3) و راشیتیسم (ویتامین D) است. اما این بیماری ها و شرایط در ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرفته که به طور کلی دسترسی بیشتری به طیف گسترده ای از غذاها، برخی از آنها با ویتامین ها غنی شده اند، نادر است. مصرف مکمل ویتامین فردی نیز ممکن است در موارد خاص از جمله کمبود ناشی از تغذیه نامناسب طولانی مدت یا سوء تغذیه ناشی از عملکرد صحیح سیستم هضم بدن ضروری باشد.

در این مقاله به طور خاص در مورد استفاده از مولتی ویتامین ها که به طور معمول حدود 26 ویتامین و مواد معدنی مختلف وجود دارد و غالباً 100٪ مقدار مجاز توصیه شده روزانه این ریز مغذی ها ارائه می شود، صحبت میکنیم، همچنین در این مقاله بررسی میکنیم که آیا خرید مولتی ویتامین کار درستی است و مولتی ویتامین در تمام شرایط برای بدن مفید است یا خیر؟

کدام مولتی ویتامین را باید انتخاب کنم؟

مولتی ویتامین ها به اشکال مختلف (قرص، کپسول، مایعات، پودر) وجود دارند و به عنوان ترکیبی خاص از مواد مغذی (کمپلکس B، کلسیم با ویتامین D) یا به عنوان یک مولتی ویتامین جامع بسته بندی می شوند.

مکمل ها یک صنعت چند میلیارد دلاری است و دارای برندهای بی انتها از مارک هایی است که می توان از بین آنها انتخاب کرد. با این حال، برند گران قیمت لازم نیست زیرا حتی مارک های عمومی استاندارد نیز نتیجه می دهند. به دنبال شرکت مولتی ویتامینی باشید که حاوی مقادیر توصیه شده روزانه باشد و دارای مهر تایید وزارت بهداشت باشد. این مهر و موم تضمین می کند که مواد و مقادیر مواد تشکیل دهنده ذکر شده در برچسب در قرص موجود است. با این اوضاع بهتر است عوامل زیر را قبل از خرید قرص مولتی ویتامین در نظر بگیرید.

چه کسانی در معرض خطر کمبود مواد مغذی هستند؟

برای کسانی که از رژیم غذایی سالمی استفاده می کنند، یک قرص مولتی ویتامین ممکن است فواید کمی داشته باشد یا هیچ فایده ای نداشته باشد. رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، منابع پروتئینی خوب و چربی های مفید است و باید بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی را تامین کند، اما همه موفق به داشتن یک رژیم غذایی سالم نمی شوند. 

با توجه به معیارهای تعیین شده توسط آکادمی ملی پزشکی، در مورد ویتامین ها و مواد معدنی خاص، برخی از آمریکایی ها ویتامین های لازم را کمتر از مقدار کافی دریافت می کنند. به عنوان مثال، بیش از 90٪ آمریکایی ها کمتر از حد متوسط ​​تخمینی ویتامین D و ویتامین E فقط از منابع غذایی دریافت می کنند. 

گروه های خاصی در معرض خطر کمبود مواد مغذی هستند:

  • افراد مسن

افراد مسن به دلایل مختلف در معرض مصرف کم غذا هستند: دشواری در جویدن و بلعیدن غذا، تجربه ناخوشایند طعم ناشی از داروهای متعدد، یا انزوا و تنهایی که می تواند اشتها را کاهش دهد. آنها همچنین در جذب ویتامین B12 از غذا مشکل دارند. اکادمی ملی پزشکی به افراد بالای 50 سال توصیه می کند از غذاهای غنی شده با ویتامین B12 استفاده كنند یا از قرص های ویتامین B12 استفاده كنند كه جذب آنها بهتر از منابع غذایی باشد.

  • زنان باردار 

دریافت فولات کافی که یک ویتامین B است، به ویژه برای زنانی که ممکن است باردار شوند بسیار مهم است، زیرا فولات کافی می تواند به کاهش خطر تولد نوزاد با اسپینا بیفیدا یا آنانسفالی کمک کند. برای موثر بودن فولات، باید این ماده را در چند هفته اول بارداری مصرف کرد، اغلب قبل از این که زن باردار شود. 

هنوز در ایالات متحده، نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده است. به همین دلیل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که تمام زنان در سنین باروری (15 تا 45 سال) 600 میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف کنند. این مقدار و سایر مواد مغذی مهم برای بارداری، آهن، کلسیم، ویتامین D و DHA ، در یک مولتی ویتامین قبل از تولد موجود است.

  • شرایط سوء جذب

هر شرایطی که با هضم طبیعی تداخل ایجاد کند، می تواند خطر جذب ضعیف یک یا چند ماده مغذی را افزایش دهد. مثلا:

  • بیماری هایی مانند سلیاک، کولیت اولسراتیو یا فیبروز کیستیک.
  • جراحی هایی که بخشی از اندام های گوارشی را از بین می برد مانند بای پس معده برای کاهش وزن یا روش Whipple که اندام های گوارشی زیادی را درگیر می کند.
  • بیماری هایی که باعث استفراغ بیش از حد یا اسهال می شوند می توانند از جذب مواد مغذی جلوگیری کنند.
  • اعتیاد به الکل می تواند از جذب مواد مغذی از جمله چندین ویتامین B و ویتامین C جلوگیری کند.


  • داروهای خاص

 برخی از داروهای ادرار آور که معمولاً برای کاهش فشار خون تجویز می شوند، می توانند ذخایر منیزیم، پتاسیم و کلسیم در بدن را تخلیه کنند. مهار کننده های پمپ پروتون که برای ریفلاکس اسید و سوزش معده تجویز می شوند می توانند از جذب ویتامین B12 و احتمالاً کلسیم و منیزیم جلوگیری کنند. لوودوپا و کاربی دوپا که برای بیماری پارکینسون تجویز می شوند می توانند جذب ویتامین های گروه B از جمله فولات، B6 و B12 را کاهش دهند.

خرید مولتی ویتامین

تاثیر قرص مولتی ویتامین بر بدن

دانش در مورد مصرف بهینه ویتامین ها و مواد معدنی برای جلوگیری از بیماری های مزمن وجود ندارد. مطالعات طولانی مدت بیشتری در مورد این رابطه مورد نیاز است.

هیچ بحثی وجود ندارد که مولتی ویتامین ها هنگامی مهم هستند که نیازهای غذایی فقط از طریق رژیم غذایی تأمین نشوند. بحث بر سر این است که آیا ویتامین ها برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی کافی به رژیم غذایی نیاز دارند یا خیر، زیرا برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف ویتامین ها و مواد معدنی  و مکمل هیچ فواید یا حتی اثرات مضر ندارند.

پس از بررسی 26 مطالعه بالینی و کوهورت، گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای حمایت از هرگونه فواید قرص مولتی ویتامین ها یا ویتامین های منفرد برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در میان بزرگسالان سالم و کافی مواد مغذی وجود ندارد. برای بسیاری از بیماری ها، به ویژه برای سرطان، فقط آزمایشات طولانی مدت مفید است. 

نتیجه گیری

لازم به یادآوری است که یک قرص مولتی ویتامین به هیچ وجه نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و مناسب باشد. هدف اصلی یک مولتی ویتامین پر کردن خلاهای تغذیه ای است و تنها اشاره ای به مجموعه گسترده ای از مواد مغذی و مواد شیمیایی مفید است که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می شود. این ماده غذایی نمی تواند فیبر یا طعم و مزه غذاهایی را ارائه دهد که برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است.

 با این حال، هنگامی که نیازهای تغذیه ای فقط از طریق رژیم غذایی تأمین نشوند، مولتی ویتامین ها می توانند نقش مهمی داشته باشند. در این صورت نیازی نیست که از برند گران قیمتی، مولتی ویتامین را بخرید، زیرا حتی مارک های استاندارد فروشگاه نیز نتیجه می دهند. 

شما می توانید برای خرید مولتی ویتامین به داروخانه آنلاین مهتاطب مراجعه کنید. داروخانه آنلاین مهتاطب انواع مولتی ویتامین برای کودکان، مردان، زنان و افراد مسن را به صورت اینترنتی به فروش می رساند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 506
  • بازدید سال : 5,560
  • بازدید کلی : 10,306